Terwijl de drie autoproducerende titanen Chrysler, Ford en General Motors in
Detroit vechten om Amerikaans staatssteun, timmert Volkswagen aan een
fabriek in Chattanooga Tennessee.
Dat levert in de omgeving blije gezichten op. Eén is dat van de burgemeester
van Chattanooga, Ron Littlefield, de ander is de burgervader van de
omliggende gemeente, Claude Ramsey. De mannen zijn verheugd over het feit
dat Volkswagen ervoor kiest de activiteiten in deze stad uit te voeren en
voor de regio werkgelegenheid te creëren.
Werkgelegenheid
De werkgelegenheid beperkt zich niet slechts tot Volkswagen, ook
toeleveranciers en andere kleine ondernemers zullen profiteren van het werk
dat komt kijken bij de oprichting van deze fabriek, de productie van de
auto’s en de distributie hiervan.
VW heeft al toegezegd tweeduizend banen te creëren in Chattanooga.
Uiteindelijk heeft de fabriek ruim elfduizend man aan personeel nodig.
De verwachting is dat de eerste middelgrote Volkswagen hier in 2011 van de
band rolt. Dan zou de kredietcrisis iets bijgetrokken zijn en consumenten
weer de bereidheid hebben hun knip open te trekken.
Opkomende markten
Hoe komt het dat Volkswagen gewoon kan blijven bouwen, maar dat Chrysler,
Ford en General Motors verzuipen in financiële malaise? Nu is VW relatief
gezonder dan deze drie Amerikaanse giganten. Dit komt voornamelijk doordat
het Duitse bedrijf actief is in opkomende markten als China, Rusland en
Zuid-Amerika.
Wereldwijd zag Volkswagen het aantal verkopen in oktober dalen met 5,1
procent. Voor de gehele auto-industrie was sprake van een verlies van 16
procent. Audi, het luxe merk van Volkswagen, zal mogelijk in november zelfs
een kleine klim in de verkopen laten zien.
Voorsprong van VW
Juist nu vindt Volkswagen het een goed moment te investeren. De grootste
concurrenten zijn namelijk bezig met zware reorganisaties, waardoor de
Duitse autoproducent tijd en geld heeft te werken aan een voorsprong.
Daarnaast heeft Volkswagen ervaring met het bouwen van zuinige middenklasse
modellen. Dat doet het bedrijf al jaren in Europa, daar waar de benzineprijs
minstens twee keer zo hoog is als in de VS.
Wanneer de economie in de VS aantrekt zal Volkswagen vooraan staan om de
winsten te incasseren.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl